VAIHTO- JA PALAUTUSOHJEET

Vaihto- ja palautusoikeus 

Jos tilaustasi ei ole vielä lähetetty eikä käsitelty, voit perua tilauksesi. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme info@mekko24i.fi peruaksesi tilauksesi.

Jos tilauksesi on jo otettu käsittelyyn, ei sitä luultavasti voida enää perua. Varmistathan asian asiakaspalvelustamme. Jos tilauksesi on jo lähetetty, voit palauttaa saamasi tuotteen / tuotteet alla olevien ohjeiden mukaisesti.

Huom! Noutamaton lähetys ei ole sama asia kuin tuotteen palautus. Veloitamme kaikista noutamattomista lähetyksistä palautuskuluja 20 euroa ja kaikista postiennakolla tilatuista lähetyksistä 30 euroa. Maksu vastaa suuruudeltaan palautuksen, lähettämisen, käsittelyn ja pakkaamisen todellisia kustannuksia.

Kaikissa tilauksissa on voimassa kuluttajasuojalain mukainen oikeus palauttaa tilaus tai osa siitä neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Tämä koskee myös alennusmyynnissä olevia tuotteita sekä tuotteita, joista on annettu hinnanalennus. 

Asiakkaan tulee lähettää palautettava tuote palautuslomakkeen kera tai ilmoittaa meille palautuksesta 14 vuorokauden sisällä tilauksen vastaanottamisen päivästä. Emme hyväksy myöhästyneitä palautuksia. Emme edellytä asiakkaalta ilmoitusta palautuksesta – oikein täytetty palautuslomake katsotaan riittäväksi palautusilmoitukseksi. 

Peruuttamisoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia, käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita, joissa on riippulappu tallella. Tuote ei saa olla vahingoittunut (muista pakata tuote huolellisesti postin käsittelyä varten). Sinulla on oikeus tutustua tilaamaasi tuotteseen ennen kuin päätät, haluatko pitää sen. Voit siis tarkastaa tilaamasi tavaran ominaisuudet ja toimivuuden sekä tutustua tavaraan samaan tapaan kuin jos tutustuisit siihen myymälässä. 

Jos tilaamaasi tavaraan on tullut käyttämisen jälkiä tai tahroja, varaamme oikeuden periä sinulta tavaran arvon alenemisesta aiheutuneet kustannukset. Jos tuote on kokonaan myyntikelvoton, voimme kieltäytyä kokonaan palauttamasta maksamaasi summaa. Huomioithan että jos taloudessasi on eläimiä, tulee vaatteet suojata niin että ne eivät pääse kosketuksiin eläinten kanssa allergisten reaktioiden vuoksi. Mikäli tuotteessa on eläinten karvoja/pölyä, emme voi ottaa tuotetta enää vastaan. Jos tuotteessa on esimerkiksi lemmikkieläimen karvoja, lähetämme tuotteen takaisin sinulle ja veloitamme 20,00€ toimitus- ja käsittelymaksun.

Tuotteiden vaihtaminen 

Vaatteillamme on ILMAINEN vaihto-oikeus. Jos tuote ei ollut sopiva, voit vaihtaa tuotteen kokoa tai vaihtaa sen kokonaan toiseen varastotuotteeseen täysin ilmaiseksi. Tilaukseen kuuluu yksi palautusohjeiden mukainen maksuton vaihto ja emme hyvitä mahdollisia lisäpalautuksia. Tuotteen vaihto on sinulle toimituskuluton yhden vaihto- ja palautuskerran per tilaus kun vaihdat tuotteen isompaan/pienempään kokoon tai toiseen varastotuotteeseen. Ilmainen vaihto-oikeus koskee vain saman vaatteen toiseen kokoon tai toiseen varastotuotteeseen vaihtamista.

Jos haluat vaihtaa tuotetta ilmoita siitä sähköpostitse asiakaspalveluumme info@mekko24.fi ja palauta tuote/tuotteet palautusohjeiden mukaisesti. Huom! Muistathan ilmoittaa palautuslomakkeessa, että kyseessä on vaihto. Jos vaihdolla on kiire tai vaihdossa haluamasi tuote on kalliimpi kuin alunperin tilaamasi tuote, teethän kokonaan uuden tilauksen verkkokaupassa. Ilmoita meille tilauksen yhteydessä kohdassa 'Lisätieto tilaukseen’ vaihdettavan tuotteen tiedot ja palautuksen tilausnumero. Valitse haluamasi maksutapa ja maksa tilaus normaalisti. Tilauksesi käsitellään ja toimitetaan 1-3 arkivuorokauden kuluessa. Näin saat oikean tuotteen nopeasti ja ilman riskiä tuotteen loppumisesta palautuskäsittelyn aikana.

Palautusohjeet

Jos et ole tyytyväinen tilaamiisi tuotteisiin, voit palauttaa tuotteet. Tällöin sinun tulee täyttää paketin mukaan tullut palautuslomake ja palauttaa tuotteet Mekko24:lle. Ennen tuotteen tai tuotteiden palauttamista varmista, että olet täyttänyt palautuslomakkeen ja pakannut tuotteet oikein.

1. Täytä palautuslomake

Täytä tilauksen mukana tullut palautuslomake. Mikäli tilauksen mukana ei tullut palautuslomaketta, voit pyytää sen asiakaspalvelusta info@mekko24.fi 

Jos kyseessä on vaihto, ilmoita palautuslomakkeessa myös vaihdettavan tuotteen tiedot. Huomioithan, että ilmainen vaihto-oikeus koskee vain saman vaatteen toiseen kokoon tai toiseen varastotuotteeseen vaihtamista.

2. Pakkaa tuotteet 

Pakkaa palautettavat tuotteet huolellisesti niiden alkuperäispakkauksiinsa. Kirjoita palautuspaketin päälle ASIAKASPALAUTUS. Jos kyseessä on vaihto, kirjoittaa pakettiin VAIHTO. Palautettavan tuotteen tulee olla siististi viikattuna alkuperäisessä läpinäkyvässä pakkauksessa ja myytävissä uutena tuotteena sovituksen ja mahdollisen palautuksen jälkeen. Pestyjä, käytettyjä tai muunneltuja tuotteita ei voi palauttaa eikä vaihtaa ja jos tuotteissa on esimerkiksi lemmikkien karvoja, emme hyväksy palautusta eikä vaihtoa.

3. Vie paketti Postiin tai Postin pakettiatuomaattiin

Vie paketti Postin pisteeseen ja kerro, että kyseessä on Mekko24 asiakaspalautus. Asiakaspalautus 652022. Lähetyksessä tulee lukea palautusosoitteemme - lukee jo valmiina pussissa - oma osoitteesi tulee vetäistä yli lähetyksen osoitekortista. 

Asiakaspalautus / 652022
Mekko24
Kivikiilankuja 5c
04300 Tuusula

Muista ehdottomasti pyytää Postista kuitti ja seurantatunnus palautuksestasi. Tällöin palautuslähetyksesi on mahdollisen katoamistapauksen sattuessa Postin vastuulla. HUOM! Ilman kuittia emme voi ottaa minkäänlaista vastuuta mahdollisesta palautuslähetyksen katoamisesta.

Mikäli olet noutanut tilauksesi Postin pakettiautomaatista, voit jättää palautuksen mihin tahansa pakettiatuomaattiin saamallasi noutotunnuksella. Kirjoita paketin päälle nimesi ja puhelinnumerosi. Palautusosoitetta ei tarvita. Automaatin valikosta löytyy palautukselle oma toiminto, ja automaatti kysyy puhelimeesi saapunutta lokerokoodia. Lokero avautuu, kun koodi on syötetty. Noutotunnus on voimassa 14 vuorokautta saapumisilmoituksesta. 

Muistathan, että sinä olet asiakkaana vastuussa siitä, että palautuksesi tulee perille meille, joten säilytäthän Postin pakettiautomaatista saamasi kuitin. Jos asiakkaan lähettämä palautus katoaa postissa, korvaamme kadonneiden tuotteiden hinnan vain, jos tilaajalla on palautuksen yhteydessä saatu kuitti, jolla korvausta voidaan hakea. Jos kuittia ei ole, on palautus asiakkaan vastuulla. 

Sinun ei tule maksaa palautuksesta Postissa eikä pakettiautomaatilla. Perimme palautuskulut 5,00€ palautuksen yhteydessä hyvitettävästä summasta, jos et vaihda vaan ainoastaan palautat tuotteita. Myös pelkkä palautus on ilmainen, kun pidät tuotteita vähintään 50 euron arvosta, tai mikäli olet tilannut saman tuotteen kahdessa koossa sovitettavaksi, ja palautat epäsopivan koon (verrattavissa vaihtotilaukseen). Saat sähköpostivahvistuksen, kun palautuksesi on tullut varastollemme ja käsitelty. Samoin laskutus päivittyy käsittelyn jälkeen. Huomioithan, että sinun tulee itse vähentää lähettämämme hyvityslaskun summan laskusta ja maksaa jäljelle jääneen summan samoilla tiedoilla.  

Palautuksen hyväksyminen

Tuotepalautuksen saavuttua tarkastamme tuotteen ja käsittelemme palautuksesi. Mikäli meillä on jotain kysyttävää tai tuote ei ole uutta vastaavassa palautuskunnossa tai sitä on käytetty, otamme sinuun yhteyttä sähköpostitse.

Palautuksen hyväksymisen ehdot: 

- Tuotteen on oltava uudenveroinen. Jos tuotteessa on merkkejä käytöstä tai tahroja, palautusta ei hyväksytä.
- Huomioithan että jos taloudessasi on eläimiä, tulee vaatteet suojata niin että eivät pääse kosketuksiin eläinten kanssa allergisten reaktioiden vuoksi. Mikäli tuotteessa on eläinten karvoja/pölyä, emme voi ottaa tuotetta enää vastaan.
- Tuote ei saa olla vahingoittunut (muista pakata tuote huolellisesti postin käsittelyä varten).
- Kaikkien tuotelappujen on oltava kiinni tuotteessa ja myös alkuperäispakkaus on palautettava uudenveroisena.

Jos palautettu tuote ei täytä ylläolevia ehtoja, lähetämme tuotteen takaisin sinulle ja veloitamme 20,00€ toimitus- ja käsittelymaksun.

Emme hyväksy myöhästyneitä palautuksia. Mikäli palautus viivästyy olennaisesti 14 vuorokauden palautusajasta, asiakas menettää oikeuden asiakaspalautukseen, eikä verkkokaupalla ole velvollisuutta hyväksyä asiakaspalautusta. Verkkokaupalla on oikeus veloittaa asiakkaalta viivästyneestä palautuksesta aiheutuneet palautus- ja käsittelykulut täysimääräisenä, vähintään 5,00 euroa. Myöhästyneet palautukset palautetaan takaisin asiakkaille ja asiakas on vastuussa aiheutuneista palautus- ja käsittelykuluista täysimääräisenä, vähintään 5,00 euroa. 


Palautettujen tuotteiden hyvitys

Hyvitämme palauttamiesi tuotteiden hinnan, kun palautuksesi on saapunut Mekko24 varastoon ja olemme käsitelleet sen. Palautuksen rekisteröityminen kestää normaalitapauksessa noin 2 viikkoa rahdin ja palautuksen käsittelemiseen tarvittavan ajan mukaan lukien. Hyvitystapa riippuu valitsemastasi maksutavasta. 

Jos olet maksanut verkkopankissa tai luottokortilla, saat hyvityksen suoraan luottokorttitilillesi. Huomioithan, että luottokortistasi riippuen hyvitys voi näkyä myös alkuperäisellä veloituspäivämäärällä. Tietyt pankit ja tilanteet vaativat palautukseen aina asiakkaan tilinumeron. Jos olet maksanut tilauksesi verkkopankissa ja pankkisi on S-pankki, Ålandsbanken, Danske Bank, LähiTapiola, saat Checkout Finlandilta sähköpostilinkin, jota kautta pääseet syöttämään tilinumerosi. Jos olet maksanut postiennakkolla, ilmoita palautuslomakkeessa tilinumerosi IBAN-muodossa, BIC-koodi sekä tilinhaltija.  

Jos olet maksanut Collector Bank laskulla ja palautat tilaamasi tuotteet palautusajan puitteissa, sinulle ei lähetetä laskua. Jos lasku kuitenkin ehtii saapua, sitä ei tarvitse maksaa. Mikäli palautat osan laskulla ostamistasi tuotteita, maksat pitämäsi tuotteet, postikulut ja Collector laskutuslisän. Voit vähentää lähettämämme hyvityslaskun summan laskusta ja maksaa jäljelle jääneen summan samoilla tiedoilla.  

Reklamaatio

Huolellisesta laadunvalvonnasta huolimatta tuote saattaa joskus olla virheellinen. Sinulla on voimassa olevan kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti oikeus reklamoida viallisista tuotteista kohtuullisessa ajassa siitä, kun havaitsit virheen. Jos saat viallisen tai väärin toimitetun tuotteen tai jos toimitus muuten eroaa tilauksestasi, ota yhteyttä asiakaspalveluun info@mekko24.fi heti, kun olet havainnut virheen. Huom! Reklamaatio tulee tehdä ennen tuotteen palauttamista. Käsitellemme asiasi tapauskohtaisesti. Näin voit tehdä reklamaation:

1. Ota yhteyttä sähköpostitse info@mekko24.fi 

2. Selitä lyhyesti reklamaation syy ja muista lisätä lomakkeeseen myös tuote- ja tilausnumero.

- Tuote- ja tilausnumero
- Miten tuote on viallinen
- Mikä on toiveesi viallisen tuotteen osalta.

3. Liitä mukaan 4-5 valokuvaa tuotteesta. Tuotevirheen tulee näkyä selkeästi vähintään yhdessä valokuvassa. Tämän lisäksi pyydämme valokuvaamaan tuotteen edestä ja takaa. 

4. Lähetä valokuvat sähköpostitse osoitteeseen info@mekko24.fi. Otathan huomioon, ettei sähköpostiviestisi koko liitteineen saa ylittää 10 MB. Pyydämme sinua lähettämään kuvat meille joissakin seuraavista muodoista: JPG, PNG, PDF. 

5. Käsittelemme reklamaatiosi mahdollisimman pian kuvauksen ja valokuvat saatuamme. Otamme sinuun yhteyttä muutaman päivän kuluessa, jotta voimme sopia jatkotoimenpiteitä. 

Sinulla on oikeus reklamoida tuotteesta, jossa on valmistus- tai materiaalivirhe. Reklamaatio ei ole oikeutettu mikäli tuotetta ei ole käsitelty varovasti, pesuohjeita ei ole noudatettu tai jos virhe on johtunut liiallisesta käytöstä. Puutteelliset tai toimituksessa vahingoittuneet tuotteet korvataan mahdollisuuksien mukaan uudella tuotteella. Ellemme pysty tarjoamaan vastaavaa tuotetta, palautamme rahasi kokonaisuudessaan, toimitusmaksut mukaan lukien. 

Huomioithan, että reklamaatio-oikeus ei kata:

- Yksittäisiä langanpätkiä, jotka ovat normaaleja tämän hintatason tuotteissa ja ovat helposti leikattavissa pois ilman tuotevauriota
- Tuotteen käytöstä tai vääränlaisesta pesusta johtuvia vaurioita (esim. herkkämateriaalisia kuten pitsi-/strassi-/paljettivaatteita on pesty käsinpesun sijaan pesukoneessa)
- Tuotteen käyttötarkoitukseen sopimattomasta tai liiallisesta käytöstä aiheutuneita vaurioita
- Asiakkaalle vääränkokoisen tuotteen rikkoutumista
- Normaalia uuden kankaan aiheuttamaa värinpäästöä (esimerkiksi musta vaate laskee väriä ensipesussa tai uudet farkut värjäävät sukat sinisiksi)
- Ulkoisten tekijöiden, kuten hankauksen, terävien esineiden tai kemikaalien aiheuttamia vaurioita
- Hien yms. aiheuttamia vaurioita
- Tuotteen mallista tai materiaalista johtuvaa epämukavuutta (esim. hankaus, hikoilu, epäsopivuus, istuvuus)

Jos olet valinnut maksutavaksi laskun, suosittelemme laskun maksamista, koska reklamaatioprosessi saattaa kestää kauemmin kuin mitä laskussa on maksuaikaa. Asiakkaana olet aina vastuussa siitä, että laskusi tulee maksettua ajoissa sille osoitetun eräpäivän mukaisesti, myös palautettuasi tuotteita (koskee koko laskun summaa). Et voi itse vähentää laskun loppusummasta palautettujen tuotteiden summaa tai odottaa, kunnes palautuksesi on käsitelty ja laskusi muokattu. Mekko24 ei voi vaikuttaa maksuviivästyksistä johtuviin perimismaksuihin. Maksaessasi tilauksesi laskulla ja halutessasi palauttaa tuotteita suosittelemme, että siirrät laskusi eräpäivää.